29 november 2013

De ochtend van een daggast

Sam krijgt een uitgebreide kambeurt gevolgd door een massage.

Dave draait zich liever nog even om.

Op de krant kan ik mij niet concentreren.

Nog een kop slappe koffie dan pak ik de strijkbout.

Eerst mijn overhemd. De schouderpartij. Tussen de knoopjes. De button down boord.

Dan de pantalon, met licht vochtige doek op het punt precies waar de vouw moet komen.

Voorzichtig aankleden. Een laatste controle in de spiegel.

Mijn colbert hangt aan de kastdeur.

Niet aan de speech denken. Niet aan denken.

Ik kijk naar mijn sokken. Argyle green blue van The Dandy Shop. Ik probeer zekerheid te vinden in de groenblauwe ruiten.

Mijn schoenen, vooral de naden, veeg ik schoon met een borstel. Ik wrijf de schoencrème in met eindeloos draaiende rondjes. De oude magische doek doet het leer glimmen.

Niet aan de speech denken. Niet aan denken.

Controleer mijn tas voor een laatste keer.

Heb ik alles?

Ik pak mijn jas, mijn sleutels. De uitnodiging.

Ik kijk nog even in de woonkamer. Sam kijkt op van zijn schoonmaakbeurt. Zijn tongetje hangt uit zijn bek. Dave slaakt een diepe zucht.

Ik schraap mijn keel. 'Op hoop van zegen,' zeg ik hardop.

Was ik maar een Hollandse huiskat, denk ik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Gott nytt år

Uiteindelijk is het niet te doen, besloot ik. De verwachtingen zijn te hoog. Na maanden afwezigheid, kun je maar beter gewoon weer beginnen....