31 december 2022

Gott nytt år

Uiteindelijk is het niet te doen, besloot ik. De verwachtingen zijn te hoog. Na maanden afwezigheid, kun je maar beter gewoon weer beginnen. Het wordt toch nooit zo leuk, spontaan of interessant, als je zou willen.

Dus heb ik toch maar een oudejaarslot gekocht. Heel modern, bij een onbemande kassa van de bonuskruidenier. Ik kon niet aangeven op welk cijfer mijn lot moest eindigen, dat is geheel en al door kunstmatige intelligentie bepaald. Mijn gevoel zegt dat ik daardoor meer kans maak. Aan de andere kant is de kans op prostaatkanker groter. Dus stel dat ik de hoofdprijs win, wat betekent dat dan voor mijn gezondheid? Beter maar niet aan denken. 

Op de website van de staatsloterij staat dat ik kans maak op 200 Elektrische MINI's. Misschien voorspelt dat meer goeds voor mijn gezondheid dan 30 miljoen euro. Ik dacht voor Sam en Dave ieder hun eigen MINI in de tuin te zetten. X. krijgt er een, mijn moeder ook. Geen idee wat ik met de rest moet doen. 

Is staatsloterij met een hoofdletter? Of is dat alleen bij dictaturen zo? 

Ik heb geprobeerd naar de hoogtepunten van 2022 te kijken, maar schoot vrijwel direct in een diepe depressie. Vandaar dat ik het hoogtepunt van 2021 met een jaar verleng: de vrijlating van Britney. 

Hoewel ik daarover ook zo mijn zorgen heb. Dat arme mens, zei ik tegen mijn therapeut. Dat duurt nog wel een paar jaar voordat ze over die traumatische gebeurtenis heen is. 

Ik geloof dat mijn therapeut het wat rooskleuriger inzag. 

Goede voornemens? Doet mij denken aan die keer, ergens in het najaar toen X. met zijn vader belde. De telefoon stond op luidspreker. Met zijn vrolijke, energieke stem vroeg X of zijn vader soms zin had om bij ons te komen eten? Het werd even stil aan de andere kant van de lijn. En toen klonk er een lange vermoeide zucht. 

Laten we klinken op een goed jaar. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Gott nytt år

Uiteindelijk is het niet te doen, besloot ik. De verwachtingen zijn te hoog. Na maanden afwezigheid, kun je maar beter gewoon weer beginnen....