31 juli 2022

Niet-mathematische prietpraat

Sinds een paar weken kijk ik regelmatig naar een college op YouTube dat gaat over de ruimtetijd. Het is steeds hetzelfde college. Ik ben halverwege op weg naar het proces om het te snappen, maar vrees dat het nog even duurt voordat ik daar ben. 

Wat ik wel snap is dat ruimtetijd één ding is. De professor in het YouTube college vergelijkt ruimtetijd met een gigantisch stuk brood. Alle gebeurtenissen in het verleden, heden en toekomst zitten in dat stuk brood. Vandaag, 31 juli 2022, is een sneetje uit dat brood, tussen de sneetjes van morgen en gister in. 

Waar de professor mij verliest, is het idee dat je in theorie vanaf een bepaald punt in het heelal het verleden en de toekomst kunt zien. Dit is omdat ruimtetijd maar één entiteit is, en omdat alles al is gebeurd. Op dat punt lukt het mij niet om de menselijke schaal waarop ik de tijd ervaar los te laten. Als alles al is gebeurd, denk ik, wat is het punt dan nog? Het punt van opstaan, zorgen maken. Alles eigenlijk.

Ik verdenk mijn kapper ervan dat hij naar hetzelfde filmpje kijkt. De manier waarop hij praat, suggereert dat hij, anders dan ik, de theorie doorziet. Voor hem is het gesneden koek, lijkt het. Of gesneden brood, hoe je wilt. Toen ik hem namelijk vroeg of hij nog op vakantie ging dit jaar, zei hij dat hij er nog over dacht vanwege 'de toestand'. Bij het uitspreken van dat woord bewoog hij zijn handen in kleine cirkeltjes.

'De toestand?' vroeg ik. 'Je bedoelt de nieuwe coronavariant?'

Nee, dat was het niet. Het waren 'de dingen'. Weer dat gebaar met zijn handen.

Uiteindelijk dacht ik dat hij de drukte op de vliegvelden bedoelde. Maar helemaal zeker was ik niet. 

Toen besefte ik dat hij, na zijn jarenlange ervaring van smalltalk met zijn klanten, in een andere kromming van tijd zit. Hij kijkt als het ware terug op alle gesprekken en laat op belangrijke punten expres een zwart gat vallen om te proberen een extra dimensie aan te brengen. 

Voordat ik durfde te vragen of mijn aanname klopt, was hij klaar met mijn kapsel. Waarschijnlijk zal ik er nooit achter komen. Of ik moet een wormgat creëren. Geen idee hoe dat gaat.

Doe dan maar een glas wijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Gott nytt år

Uiteindelijk is het niet te doen, besloot ik. De verwachtingen zijn te hoog. Na maanden afwezigheid, kun je maar beter gewoon weer beginnen....