31 mei 2022

Een onverstuurde e-mail

Beste Hoge Pief,

Met enige zekerheid ga ik ervan uit dat ook dit schrijven onbeantwoord blijft. Ik stel mij uw postvak voor als een grote onordelijke hoop onbeantwoorde correspondentie waarop elke dag, als de omvallende boom in het verlaten bos, geruisloos een verse lading ongelezen woorden neervalt.

Deze brief is de derde van mijn hand. De eerste twee waren zakelijker, meer rechttoe rechtaan. Daarin hoopte ik, door respect te tonen aan uw Hoge Pief-schap, u te overtuigen alsnog te doen wat in uw functie-omschrijving staat. Met de grootst mogelijke respect herinnerde ik u aan onze afspraak die door uw zwijgen en nietsdoen met een groot aantal weken was overschreden. 

Eerst voelde ik mij brutaal en ongeduldig. Hoe durfde ik u zo aan te sporen met mijn woorden? En dat wel twee keer! Ten slotte wordt niet iedereen zo maar een Hoge Pief, daar moet je echt bijzonder voor zijn. En zelfs mijn moeder heeft respect voor Hoge Piefen.  

Daarna was er woede en machteloosheid. Niet in de laatste plaats omdat de mensen om u heen die ik had aangeschreven allemaal naar u wezen als de enige die kon doen wat u alsmaar niet deed. 

Ten slotte is er compassie. Ik besef dat Hoge Pief zijn u tegenvalt. U heeft er zo hard voor gewerkt en uiteindelijk blijkt het niets anders te zijn dan wat u eerder ook al deed, maar dan zonder titel. Dat beetje meer geld dat u ervoor krijgt weegt niet op tegen de leegte. Er valt immers niets meer te bereiken, er is geen hogere rots waar u tegenop kunt kijken. Er is alleen maar volk onder u dat u blijft mailen en vragen stellen en dingen van u verlangt. Dingen die u zou moeten doen, maar waar u geen zin in heeft. 

Vandaar dat ik u hierbij wil verzoeken mijn twee eerdere schrijven te negeren. Tevens geef ik u hierbij toestemming om uw hele postvak leeg te gooien; alles selecteren en hup, weggooien. Kan u het schelen. En als u echt dapper bent, geeft u de titel Hoge Pief weer terug naar waar die vandaan kwam. Een titel, een hoge functie, misschien is dat meer iets voor mensen die emotioneel wat verder ontwikkeld zijn. 

Groet,

B. Polyester

1 opmerking:

  1. Ik moet denken aan een boekje van Connie Palmen 'echt contact is niet de bedoeling'

    BeantwoordenVerwijderen

Gott nytt år

Uiteindelijk is het niet te doen, besloot ik. De verwachtingen zijn te hoog. Na maanden afwezigheid, kun je maar beter gewoon weer beginnen....