11 januari 2014

De schoonmaakster van Mark

Zou Mark Rutte een schoonmaakster hebben? Ik hoop dat hij beter is in ramen lappen dan in persconferenties. Hij bereidt zijn toespraak niet eens meer voor. In de persconferentie van gister kijkt hij om de zin naar zijn schoot waar een spiekbrief ligt.

Het leuke is wel dat hij tijdens het lezen heel verrast lijkt dat Nederland de Olympische Spelen in Sotsji niet boycot. Als hij uit de lijst van afgevaardigden voorleest dat de minister president ook gaat, zie je em denken: verrek, dat ben ik. Even verderop zegt hij oprecht: 'ik kijk er erg naar uit.'  

Schoonmakers zullen wel duurder worden. In de krant staat dat een dienstencheque moet zorgen dat 'particulieren hun werkster wit kunnen betalen en dat de werkster belasting en pensioenpremie betaalt'. In het krantenartikel wordt consequent het woord werkster gebruikt. Zou die arbeidsgroep echt alleen uit vrouwen bestaan?

Gister heb ik The Bourne Identity op DVD gekeken. Nu ben ik overtuigd dat juist mannen heel geschikt zijn als schoonmakers. Vooral geheimagenten met geheugenverlies en de CIA op de hielen. Overal waar Jason Bourne komt, neemt hij de tijd om te poetsen als Mien Kraak. Als Jason de boel heeft gedaan, is er geen vingerafdruk meer te vinden. Zo'n schoonmaker wil toch iedereen?

Als ik Jason niet kan krijgen, houd ik mijn huis liever zelf schoon. Ondanks mijn onderdrukte opruimwoede. Wat het schoonmaken zo leuk maakt, is dat er om de zoveel maanden een nieuw product op de markt komt dat het antwoord belooft te zijn op alle viezigheden. Elke keer trap ik er weer in. Bij de AH zag ik vandaag Mr. Proper vloeibare gel. Ik had geen tijd om te stoppen en de beloftes op de verpakking te lezen. Nu staat het op mijn verlanglijstje. Mr. Proper is the new black.

Nog leuker dan schoonmaken is het verzinnen van schoonmaakproducten. Wat dacht je van een Jason Bourne-serie, bijvoorbeeld? Operation Bathroom voor het verwijderen van kalkresten. Operation Dinner In om de keuken te ontvetten. Ik zoek nog een naam voor een schoonmaakmiddel dat stof van het plafond verwijderd. Spider Man, zou kunnen. Of Spinragman. Of een ramenlappakket dat naar Mark is genoemd.

X. staat in de keuken. We gaan koken, ik moet gaan. 

2 opmerkingen:

  1. Wat een briljant (no pun intended) idee die Jason-Bourne serie.
    De serie Dexter leent zich ook heel goed voor een schoonmaaklijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hmm, inderdaad! Een serie-moordenaar in de schoonmaaklijn. Dat kan niet anders dan ontstopper worden :-)

      Verwijderen

Gott nytt år

Uiteindelijk is het niet te doen, besloot ik. De verwachtingen zijn te hoog. Na maanden afwezigheid, kun je maar beter gewoon weer beginnen....