19 januari 2014

Blue Monday

Morgen is het de meest deprimerende dag van het jaar. Ik ben nooit zo dol op maandagen, maar nu kijk ik er naar uit. Wat een gezellig vooruitzicht om met z'n allen depressief te zijn.

Gister heb ik mijn Blue Monday al gehad. Ik was op zoek naar een citaat uit een boek en tijdens het doorbladeren viel mijn oog toevallig op een seksscène. Het boek is van iemand die ik ken en het is een beetje autobiografisch van opzet.

Het was net zoiets als het zien van een ongeluk. Gruwelijk, maar ik moest blijven kijken. 

Bah. Nu moet ik mijn best doen om niet aan die scène te denken wanneer ik de auteur spreek. De komende maand is mijn agenda geblokt voor afspraken.

Om de lange januarimaand en de rest van het eerste kwartaal depressievrij door te komen heeft men het Awards-seizoen uitgevonden in de film- en theaterindustrie. Verleden week was de Golden Globe en dit weekend de Screen Actors Guild Awards. Volgende maand de Oscars. Haal de chips maar vast in huis.

De meeste prijzen zijn al verdeeld, alleen de envelopjes hoeven nog opengemaakt en the winner announced. Toch zou ik laf genoeg zijn om dan juist in deze maanden heel aardig tegen iedereen te doen. Meryl Streep is wat stoerder. Die heeft verleden week Walt Disney voor antisemiet en vrouwenhater uitgemaakt. De man is al dood, maar toch was men geschokt. Daar word ik weer wat vrolijker van.

Rick Astley is nog niet dood. Daar leek het even op tijdens een google search, maar gelukkig is er Wikipedia. Ik beurde weer helemaal op toen ik las dat er een fenomeen op Internet naar Rick is vernoemd: Rickroll. Stuur een link naar iemand met de vermelding dat het iets interessants is, een trailer van een leuke film bijvoorbeeld, en plak er in werkelijkheid een link onder naar de muziekvideo 'Never Gonna Give You Up' van Rick Astley op YouTube.

Daarom zit ik hier, de dag voor Blue Monday, met een enorme smile op mijn gezicht. Ik heb namelijk een idee. Stel je voor: de ceremonie van de Oscars is bij 'The Best Actor' categorie aangekomen. De spanning is om te snijden. Wordt het Christian Bale uit American Hustle of Idris Elba uit Long Walk to Freedom? De master of ceremony opent tergend langzaam de envelop. And the winner is...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Gott nytt år

Uiteindelijk is het niet te doen, besloot ik. De verwachtingen zijn te hoog. Na maanden afwezigheid, kun je maar beter gewoon weer beginnen....