14 maart 2014

De pessimist der wonderen

Ik blijk dus een pessimist.

Mijn eerste reactie op het mooie weer van de laatste paar dagen was iets in de trant van: ooooooooo, nu gaan we echt naar de bliksem. Smeltende ijskappen, broedende vogels in februari, woekerend onkruid in de tuin in maart, krolse katten...De natuur is helemaal van slag.

De reactie van de kassière in de supermarkt was een hele andere: 'oooooo, wat boffen we hè? Nu al dit mooie weer en het is pas maart!'

Ook schijn ik een seksist te zijn.

Cruella, mijn minst favoriete collega, vind ik namelijk nogal bazig. En het geval wil dat het not done is om een vrouw bazig te noemen. Sheryl Sandberg, chief operating officer bij Facebook, wil het woord verbannen. Ze heeft een, best bazige, campagne opgestart samen met Condoleeza Rice, Beyoncé en nog een paar anderen.

Het woord zou de leiderschapsambities van jonge meisjes breken. En het zou alleen bij vrouwen worden gebruikt om hun leidersrol op een denigrerende manier te omschrijven. Hillary C. is bazig, Bill C. is een sterke leider, zoiets.

Niet iedereen is het hiermee eens. Niemand minder dan Germaine Greer omschreef Hillary C. een tijd geleden als 'bossy'. Gevolgd door nog veel lelijkere woorden.

Ik weet het niet. Ik gebruik het woord om mensen, mannen en vrouwen, te omschrijven die niet mijn baas zijn en toch advies menen te moeten geven. 'Weet je wat jouw probleem is?' zeggen ze dan, gevolgd door een hoop ongevraagd advies.

Verder volg ik de berichten over vlucht MH370 die op mysterieuze wijze van de radar is verdwenen. De verhalen worden steeds bizarder. Op weg naar Beijing, na iedereen een rustige nacht te hebben gewenst, heeft de piloot de radar uitgezet en het schip richting het westen gestuurd. Maar wat gebeurde er toen? Niemand die het nog weet.

Ik hoop dat het goed gaat met de 239 mensen aan boord. Dat ze veilig zijn geland ergens op een mooi plat stukje grasveld. In een parallelle universum. Ik mag dan een pessimist zijn, maar dan wel één die gelooft in wonderen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Gott nytt år

Uiteindelijk is het niet te doen, besloot ik. De verwachtingen zijn te hoog. Na maanden afwezigheid, kun je maar beter gewoon weer beginnen....