20 december 2013

Weer thuis

Geen probleem, dacht ik. Een wandelvakantie. Wat is er nou zo moeilijk aan wandelen? Het is net zoiets als heel lang boodschappen doen, en dan met een grote rugzak om.

De bestemming was het eiland van de eeuwige lente. Hoe populairder de vakantiebestemming, hoe goedkoper de vlucht, hoe vroeger de vertrektijd. Mijn vlucht ging midden in de nacht.

No worries. Het is vakantie. Een wandelvakantie!

Volgens de mensen met verstand van zaken, mensen met van die degelijke praxisbroeken en professionele wandelschoenen en -stokken, waren het geen moeilijke wandelingen. Je moest alleen 'stapzeker' zijn en geen hoogtevrees hebben.

Misschien had ik de vakantie wat grondiger moeten voorbereiden. Pas op de bestemming realiseerde ik mij dat het eiland uit een vulkaan is ontstaan. Dat die vulkaan nog steeds very much onderdeel uitmaakt van het eiland. Dat die vulkaan het eiland is. Dat elke stap of een beklimming of een afdaling is. Dat alleen de stranden plat zijn.

Maakt mij niet uit wat de experts zeggen, ik vond het niets met wandelen te maken hebben. Op handen en voeten worstelen door een rivierbed met losliggende stenen en stromend water. Verticaal, de berg op. Dat noem ik klauteren.

Ik heb hoogtevrees. En ik ben niet 'stapzeker'. De hele vakantie zag ik voor me hoe X. zich met één hand nog net aan een bloem van een cactus kon vasthouden, terwijl ik op handen en knieën langzaam naar hem toe zou treuzelen en hem dan net niet op tijd zou kunnen redden om hem vervolgens in het diepe dal te zien pletteren.

Soms is het ook best fijn om weer terug te zijn van vakantie. Heelhuids! Alle wandelingen overleefd.

Ook al word je, eenmaal thuis, begroet bij de supermarkt door een verveelde uitzendkracht verkleed als Kerstman. Die al 'ho-ho-ho'-end met een kapotte bel om je oren slaat.

En ook al zijn de supermarkten hysterisch druk en klinkt er uit de radio alleen maar kerstliedjes.

Soms is het gewoon fijn om weer thuis te zijn in dit natte, platte landje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Gott nytt år

Uiteindelijk is het niet te doen, besloot ik. De verwachtingen zijn te hoog. Na maanden afwezigheid, kun je maar beter gewoon weer beginnen....