26 augustus 2018

Brieven, koffie en alcohol

Herinner je je nog dat mensen elkaar brieven schreven? Wat een feest om een handgeschreven envelop in de bus te zien liggen. Als ik het handschrift niet meteen herkende, draaide ik de envelop om want daar stond namelijk het adres van de afzender. Elke brief werd door mij met gejuich ontvangen, maar er waren afzenders die mijn blijdschap konden verdubbelen. Zeker als de envelop een beetje dik aanvoelde, want dat betekende een lang schrijven vol nieuws van de ander. Ik maakte de envelop nooit meteen open. Eerst zette ik de fluitketel op voor thee en maakte ik een hoek vrij op de keukentafel om mij goed te settelen.

Ik mis die tijd en neem mij voortdurend voor om mijn vrienden te verrassen met een handgeschreven brief. Alleen het komt er steeds maar niet van.

Waar moet je over schrijven? Elk onderwerp verbleekt zodra de pen het papier raakt. Zo'n zelfde twijfel overvalt mij als ik een gesprek voer in een treincoupé (en dan bedoel ik natuurlijk niet de stiltecoupé, laat dat helder zijn). Maakt niet uit of het een telefoongesprek is of een gesprek met een vriend, het besef dat de medereiziger meeluistert wil mij maar niet loslaten.

Hoe formuleer ik mijn mening over Trump, hoe verwoord ik mijn zorgen over het milieu? Ik wou dat ik niet zo was, en tegelijkertijd verwijt ik mijn medereizigers hun aanwezigheid in mijn coupé.

X. vindt dat ik mij minder zorgen moet maken om de mening van mijn medereizigers en meer om die van zijn vrienden. We waren laatst op bezoek. Het was koffietijd. In mijn verdediging wil ik van tevoren stellen dat de kwaliteit van koffie met de jaren is toegenomen. Niet alleen in etablissementen in de stad, waar de prijs evenredig is mee gestegen, maar ook bij de mensen thuis. Filterkoffie is verleden tijd, tenminste dat dacht ik. Een aanname die voor veel ophef zorgde toen ik een latte machiato bestelde. 'Je bestelt toch ook geen Campari mojito op een feestje?' vroeg X. in de auto terug naar huis.   

Hoe het ook zij, het is weer zondag. Het is het einde van augustus. De scholen gaan weer beginnen. Het aftellen naar kerst is begonnen. Mojito met ijs iemand?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Gott nytt år

Uiteindelijk is het niet te doen, besloot ik. De verwachtingen zijn te hoog. Na maanden afwezigheid, kun je maar beter gewoon weer beginnen....