29 augustus 2014

Kampioen Burgerlijk

Twee dingen, eigenlijk drie:

Ten eerste: tussenpensioen. Bestaat dat echt of is het iets dat de Volkskrant heeft verzonnen voor het artikel in het Magazine van afgelopen zaterdag?

Ik heb er de hele week over gedroomd. Anderhalf jaar er 'tussenuit'. Nietsdoen. Ik verlang heel erg naar nietsdoen. Het is goed dat het werkwoord bestaat: nietsdoen. Hoewel 'werkwoord' en 'nietsdoen' niet in één zin lijken te passen.

Ondertussen sputtert de maatschappij weer een beetje wakker. Van de ene op de andere dag hangen er spandoeken over de weg die aangeven dat de scholen weer zijn begonnen. Mark is aan de slag gegaan en laat er geen gras over groeien. Er ligt al een akkoord klaar over de begroting van volgend jaar. Kan niet anders dan dat hij geen tijd heeft genomen om even bij te praten met collega's over de vakantie. Voor hem geen nabespreking bij het koffieapparaat over kamperen in het koude Nederland en dat 'het slechte weer vaker over de Wadden heen waait'.

Ten tweede: de Deens-Zweedse misdaadserie 'Bron/Broen II'. Vanavond wordt de laatste aflevering uitgezonden op Nederland 2. Naast het feit dat het ongelofelijk spannend is, heb ik er ook een nieuw rolmodel bij: inspecteur Saga Norèn. Toegegeven, ze heeft misschien een lichte vorm van autisme, maar ze druist verfrissend in tegen alles dat bourgeois is. Relaties, bijvoorbeeld.

Daar komt ook meteen mijn derde punt ter sprake: wat relaties betreft ben ik Kampioen Burgerlijk. Die conclusie moest ik trekken na het lezen van de column 'Lust & Liefde' ook weer in de Volkskrant Magazine van afgelopen zaterdag. Daarin vertelt Marjan (59) dat ze ontevreden is over haar relatie. Haar man is namelijk een tv-kijkende saaierd met een strak regime van elke dag dezelfde riedel series en afleveringen.

Het artikel heeft mij onrustig gemaakt. Wat is daar mis mee? vroeg ik mij af. Die heerlijke sleur, de gedeelde stiltes, zijn juist dingen die ik nou zo gezellig vind aan een relatie. Wij mannen lopen heus niet de hele dag naakt rond te rennen in onbegonnen gebieden in de buurt van P+R plaatsen. Wat dat betreft verschillen mannenrelaties niet veel van gemengde stellen.

Tenminste, dat heb ik altijd gedacht.

Gelukkig is de Lindeman's in de aanbieding. Kaasje en toastje erbij. Dan ben ik weer klaar voor vanavond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Gott nytt år

Uiteindelijk is het niet te doen, besloot ik. De verwachtingen zijn te hoog. Na maanden afwezigheid, kun je maar beter gewoon weer beginnen....