21 december 2014

Koortsachtig

Een vriend van mij is cameraman. Een zware baan, en zwaar onderbetaald. Een dagje ziekmelden kan hem zijn baan kosten. Dus meldt hij zich elke keer trouw voor zijn diensten, ook als hij aan het snotteren is.

Ik heb een kantoorbaan, zit de hele dag op mijn kont. Op zich zou ik kunnen doorwerken met een verkoudheid. Toch denk ik dat ik afgelopen week koorts had, en met koorts moet je thuisblijven. Ik kan het alleen niet bewijzen omdat mijn thermometer kwijt is.

Dus lag ik afgelopen week thuis op de bank, een beetje suffig naar de verslaggeving van de kabinetscrisis te staren. 

Mijn aandacht ging vooral uit naar de interviews met de betrokkenen zoals ze van het torentje naar het ministerie liepen en weer terug.

Wat mij opviel is dat het niet makkelijk is om door te lopen, de koers te houden zeg maar, wanneer een kudde reporters met opgeheven microfoon je staat op te wachten. Schippers is daar heel bedreven in geworden. 

Er lijkt maar één bodyguard actief op het Binnenhof die over de ministers waakt. Elke keer bij het verschijnen van een kopstuk uit de politiek, dook hij op. Letterlijk. Hij was zo lang dat hij moest bukken om door de deuropening te kunnen. Zonder te wachten tot de prominenten de vragensalvo's hadden beantwoord, laveerden hij ze om de pers heen.

Mark sleurt een heel eigen gevolg met zich mee, een stuk of vijf mensen, volgens mij niet allemaal bodyguards. Vlak voordat hij de vergadering van donderdagnacht in ging, zag ik achter hem, tussen zijn entourage, een wat oudere vrouw staan. Ze had grijs haar en lachte vriendelijk naar de ophef op het Binnenhof. Toen Mark doorliep, liep zij achter hem aan. Daaruit concludeer ik dat ze geen journaliste is.

Nu weet ik uit andere bron (die ik niet heb geverifieerd) dat Mark twee secretaresses heeft en dat geen van beide grijs haar heeft (verleden jaar in ieder geval nog niet). En ook al zag de vriendelijke mevrouw met grijs haar er heel stoer uit, toch denk ik niet dat ze één van zijn bodyguards was. Dus moet ze zijn spin-dokter zijn. Dat lijkt mij een gezellig idee. Zo'n wijze mevrouw die Mark voortdurend goede raad geeft.

Al die ophef bij elkaar heeft me wel doen beseffen dat ik eigenlijk zat te wachten tot Mark zijn fiets zou pakken om naar de Koning te rijden. En volgens de opinies in de kranten had de rest van zijn partij dat niet heel erg gevonden. Een beetje een treurig idee voor Mark, lijkt me.

De wijn van Lindemans is in de aanbieding bij Albert. Dat zal de boel moeten opfleuren.

2 opmerkingen:

  1. Misschien was die vrouw met het grijze haar zijn moeder?
    Maar ja, dat is eigenlijk een andere benaming voor pin doctor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ha ha! Dat zou ook nog kunnen. Stel je voor...Zijn moeder! Wat een heerlijk scenario!

      Verwijderen

Gott nytt år

Uiteindelijk is het niet te doen, besloot ik. De verwachtingen zijn te hoog. Na maanden afwezigheid, kun je maar beter gewoon weer beginnen....